Mini Labo Delacroix  
   
INICI > CRÈDITS
Crèdits

Projecte educatiu i textos
Natàlia Javier i
Departament Educatiu
de l'Àrea de Cultura
de la Fundació "la Caixa"

Disseny gràfic
Usabilitat Digital
XTable
DigaliX


Programació XTable
DigaliX
Programació web
tocapixels
Flash
Ángel Muñoz / José Cubero
Traducció
Rosa Chico
El cap Mohamed Ben Abu, 1832, E. Delacroix, Musée E. Delacroix, © RMN / Gérard Blot; Estudi de babutxes, 1832, E. Delacroix, Musée du Louvre, Département des Peintures, RF 1953-4, © RMN / Jean-Gilles Berizzi; Àlbum de viatge al Marroc, Espanya i Algèria, 1832, E. Delacroix, Chantilly, Musée Condé, © RMN (Domaine de Chantilly)/ Réné Gabriel Ojéda; Moro assegut, 1832, E. Delacroix, Estocolm, Nationalmuseum, NMH 71-1915 (M); Dona jueva de Tànger amb vestit de festa, 1832, E. Delacroix, Montpeller, Musée Fabre, 15.1.8 (M); Estudi d'àrab assegut, 1832, E. Delacroix, Londres, British Museum © The Trustees of the British Museum; Porta d'entrada i carrers de Meknès, Àlbum "Voyage au Maroc, en Algérie et en Espagne", 1832-1834, E. Delacroix, Chantilly, Musée Condé, © PHOTOAISA; Grup de senyors i vista de Meknès, Àlbum "Voyage au Maroc, en Algérie et en Espagne", 1832-1834, E. Delacroix, Chantilly, Musée Condé, © PHOTOAISA; Àlbum de viatge al Nord d'Àfrica (folis 24 v. i 25 r. 1832), E. Delacroix, Musée du Louvre, DAG, © RMN / Michèle Bellot; Àlbum del Marroc (folis 16 v. i 17 r.), E. Delacroix, Musée du Louvre, DAG, © RMN / Johan Schomans.

Crear una pintura. Estudi de cel amb posta de sol, juliol de 1849 a Champrosay, E. Delacroix, Musée Eugène Delacroix, © RMN / Hervé Lewadonski; Aspàsia, la moresca, anteriorment anomenada Alina, la mulata, c. 1824, E. Delacroix, Montpeller, Musée Fabre; Àlbum del Nord d'Àfrica i d'Espanya: paisatge des de Tànger, "2 de març, passeig amb M. Hay", 1832, E. Delacroix, Musée du Louvre, DAG, © RMN / Gérard Blot; Penya-segats a Étretat, 1849, E. Delacroix, Montpeller, Musée Fabre; Vista d'una ciutat, 1832, E. Delacroix, Grenoble, Musée de Grenoble, MG 749; Àlbum de viatge al Nord d'Àfrica: interior àrab, 1832, E. Delacroix, Musée du Louvre, DAG, © RMN / Michèle Bellot; Dona jueva de Tànger amb vestit de festa, 1832, E. Delacroix, Montpeller, Musée Fabre, 15.1.8 (M); Dues dones àrabs assegudes, 1832, E. Delacroix, Musée du Louvre, DAG RF 4185 A, recto (B), © RMN / Gérard Blot; Dona àrab asseguda sobre uns coixins, 1832, E. Delacroix, Musée du Louvre, DAG, RF 4185 C, recto (B), © RMN / Gérard Blot; Nu masculí assegut frontalment (Álbum Durieu, pl. XV), E. Durieu, BnF, Département des Estampes et de la Photographie, © BnF; El rai de la Medusa, 1819, T. Géricault, Musée du Louvre, © PHOTOAISA; Home nu d'esquena sostenint un bastó, París, Musée Gustave Moreau, (C) RMN / Franck Raux.

UNA PINTURA QUE EXPLICA MOLT
Inspirar-se en la literatura. Roger alliberant Angèlica (Sant Jordi i el drac), 1856, E. Delacroix, Grenoble, Musée de Grenoble, MG 455; Esbós per a L'assassinat del bisbe de Lieja, 1827, E. Delacroix, Lió, Musée des Beaux-Arts, B 682; Hamlet i Horaci al cementiri, 1839, E. Delacroix, Musée du Louvre, Département des Peintures, RF 1399 (© 2010 Musée du Louvre / Angèle Dequier); El naufragi de Don Juan, 1840, E. Delacroix, Musée du Louvre, Département des Peintures, RF 359 (© 2009 Musée du Louvre / Erich Lessing); La núvia d'Abidos, 1849-1851, E. Delacroix, Lió, Musée des Beaux-Arts, B 1039; El rapte de Rebeca, 1858, E. Delacroix, Musée du Louvre, Département des Peintures, RF 1392 (© 2010 Musée du Louvre / Angèle Dequier); Esbós de La mort de Sardanàpal, 1826-1827, E. Delacroix, Musée du Louvre (© 2009 Musée du Louvre / Erich Lessing).

Pintar l'actualitat. La Llibertat guiant el poble, 1831, E. Delacroix, Musée du Louvre, © PHOTOAISA; La matança de Quios, 1824, E. Delacroix, Musée du Louvre,© PHOTOAISA; Grècia expirant a les ruïnes de Mesolóngion, 1826, E. Delacroix, Bordeus, Musée des Beaux-Arts, Bx E 439 .

Imaginar una història. Vista de la costa prop de Tànger, 1858, E. Delacroix, Minneapolis, The Minneapolis Institute of Arts; Cavalls sortint del mar, 1860, E. Delacroix, Washington, The Phillips Collection; Noces jueves al Marroc, 1837-1841, E. Delacroix, Musée du Louvre, Département des Peintures, inv. 3825, © PHOTOAISA.
L'ARTISTA ROMÀNTIC
Un heroi del seu temps. Autoretrat amb armilla verda, 1837, E. Delacroix, Musée du Louvre, Département des Peintures, RF 25 (© 2010 Musée du Louvre / Angèle Dequier); Autoretrat, 1842, E. Delacroix, Florència, Galleria degli Uffizi, 3914; Autoretrat com a Ravenswood, c. 1821, E. Delacroix, Musée du Louvre, Département des Peintures (al Musée Eugène Delacroix), © PHOTOAISA; Tasso al manicomi, 1824, E. Delacroix, col·lecció particular, cortesia de Nathan Fine Art Berlin/Zürich; Niccolò Paganini, 1831, E. Delacroix, Washington Collection Phillips [0487]; Miquel Àngel al seu taller, 1849-50, E. Delacroix, Montpeller, Musée Fabre, 868.1.40; Retrat del comte Palatiano vestit de suliota, 1827, E. Delacroix, Praga, Národní Muzeum, O 11446; Turc assegut. Suposat retrat de Paul Barroilhet, c. 1827-1830, E. Delacroix, Musée du Louvre, Département des Peintures (al Musée Eugène Delacroix), RF 1953-37, © RMN / Drets reservats; Chopin com a Dante, 1849, E. Delacroix, Musée du Louvre, © RMN / Thierry Le Mage.

Els amics de Delacroix. El naufragi de Don Juan, 1840, E. Delacroix, Musée du Louvre, Département des Peintures, RF 359 (© 2009 Musée du Louvre / Erich Lessing); Esbós de La mort de Sardanàpal, 1826-1827, E. Delacroix, Musée du Louvre (© 2009 Musée du Louvre / Erich Lessing); Esbós per a L'assassinat del bisbe de Lieja, 1827, E. Delacroix, Lió, Musée des Beaux-Arts, B 682; Autoretrat amb armilla verda, 1837, E. Delacroix, Musée du Louvre, Département des Peintures, RF 25 (© 2010 Musée du Louvre / Angèle Dequier); Tasso al manicomi, 1824, E. Delacroix, col·lecció particular, cortesia de Nathan Fine Art Berlin/Zürich; Niccolò Paganini, 1831, E. Delacroix, Washington, Collection Phillips [0487]; Miquel Àngel al seu taller, 1849-50, E. Delacroix, Montpeller, Musée Fabre, 868.1.40; La Llibertat guiant el poble, 1831, E. Delacroix, Musée du Louvre © PHOTOAISA; El rapte de Rebeca 1858, E. Delacroix, Musée du Louvre, Département des Peintures, RF 1392 (© 2010 Musée du Louvre / Angèle Dequier); Hamlet i Horaci al cementiri, 1839, E. Delacroix, Musée du Louvre, Département des Peintures, RF 1399 (© 2010 Musée du Louvre / Angèle Dequier); El mar vist des de les altures de Dieppe, c. 1852, E. Delacroix, Musée du Louvre, © PHOTOAISA; El rai de la Medusa, 1819, T. Géricault, Musée du Louvre, © PHOTOAISA; El tres de maig de 1808. Els afusellaments a la muntanya del príncep Pius a Madrid, 1814, F. Goya, Museo del Prado, © PHOTOAISA.


Traduccions dels fragments literaris
Inspirar-se en la literatura. Don Joan (Lord Byron): trad. Esteve Pujals, Barcelona: Columna, 1997; Ivanhoe (W. Scott): trad. Montserrat Canela, Barcelona: Edebé, 2000; La núvia d'Abidos (Lord Byron): trad. Montserrat Ribas (fragment); Hamlet (W. Shakespeare): trad. Joan Sellent, Barcelona: Quaderns Crema, 2000; Orland furiós (L. Ariosto): trad. Bonaventura Vallespinosa, Barcelona: Ed. 62, 1983. Els amics de Delacroix. Les flors del mal (C. Baudelaire): versió de Xavier Benguerel, Barcelona: Proa, 2000; Nostra Senyora de París (Victor Hugo): trad. R. Folch i Capdevila, Barcelona: Ed. 62,1988; Quan ens vam separar (Lord Byron): versió de Nona Arola, Magda Rovira i Josep Julià.

Música
Els amics de Delacroix. L. van Beethoven, Simfonia núm. 6 "Pastoral" (1808), primer moviment, Filharmònica de Viena, Fürtwangler, 1954; H. Berlioz, La damnació de Faust (1846), ària de Margarida, Orquestra Simfònica de la Ràdio de París, 1952; Simfonia fantàstica, (1830), "Somnis i passions", primer moviment, Concertgebouw Orchestra d'Àmsterdam, 1946; F. Chopin, Polonesa, opus 53 en la major (1842), W. Malcuzynski, 1956; W. A. Mozart, Don Giovanni (1787), "A cenar teco" (acte II), Orquestra de l'Òpera de Viena, 1955.
Imatges
BUSCANT MODELS
Pintura i fotografia. Nu femení, 1855, BnF, Département des Estampes et de la Photographie, © BnF; Estudis de nu femení, 1855-60, E. Delacroix, Musée du Louvre, © RMN / Thierry Le Mage; Nu masculí assegut frontalment (Àlbum Durieu, pl. XV), E. Delacroix, BnF, Département des Estampes et de la Photographie, © BnF; Estudi de cames d'home assegut i d'un cap, E. Delacroix, Besançon, Musée des Beaux-arts et d'Archéologie, © Besançon, Musée des Beaux-arts et d'Archéologie-Cliché Pierre GUENAT; Home nu d'esquena sostenint un bastó, E. Durieu, París, Musée Gustave Moreau © RMN / Franck Raux; Home nu assegut en una cadira, E. Durieu, Collection Gérard Lévy, París, cortesia de Gérard Lévy; Tres estudis d'homes, L. C. d'Olivier, Besançon, Musée des Beaux-arts et d'Archéologie, © Besançon, Musée des Beaux-arts et d'Archéologie-Cliché Pierre GUENAT.

Buscar al museu. Odalisca, c. 1743, F. Boucher, Musée du Louvre, Iberfoto © PHOTOAISA; Dones d'Alger al seu apartament, 1834, E. Delacroix, Musée du Louvre, © 2009 Musée du Louvre / Erich Lessing; La Llibertat guiant el poble, 1831, E. Delacroix, Musée du Louvre, © PHOTOAISA; Esbós de La mort de Sardanàpal, 1826-1827, E. Delacroix, Musée du Louvre (© 2009 Musée du Louvre / Erich Lessing); El rapte de Rebeca, 1858, E. Delacroix, Musée du Louvre, Département des Peintures, RF 1392, (© 2010 Musée du Louvre / Angèle Dequier); El mar vist des de les altures de Dieppe, c. 1852, E. Delacroix, Musée du Louvre, © PHOTOAISA; Autoretrat amb armilla verda, 1837, E. Delacroix, Musée du Louvre, Département des Peintures, RF 25 (© 2010 Musée du Louvre / Angèle Dequier); L'onze de setembre de 1714. La mort de Rafael de Casanova, 1908, A. Estruch, Fons d'Art Unnim; El rai de la Medusa, 1819, T. Géricault, Musée du Louvre, © PHOTOAISA; El tres de maig de 1808. Els afusellaments a la muntanya del príncep Pius a Madrid, 1814, F. Goya, Museo del Prado, © PHOTOAISA; La gran odalisca, 1814, D. Ingres, Musée du Louvre, Leemage, © PHOTOAISA; Odalisca recolzada en una butaca turca, 1928, H. Matisse, París, Centre National d'Art et de Culture Georges Pompidou, © Succession H. Matisse, VEGAP, 2011; Autoretrat, 1896, P. Picasso, Barcelona, Museu Picasso, © Sucesión Pablo Picasso, VEGAP, Madrid, 2011; Les dones d'Alger, a partir de Delacroix, 1955, P. R. Picasso, © Sucesión Pablo Picasso. VEGAP. Madrid, 2011; Retrat de Baldassare Castiglione, 1516, Rafael, Musée du Louvre, © PHOTOAISA; Col·locació de la bandera americana pels soldats d'infanteria de marina a Iwo Jima, 1945, J. Rosenthal, Iberfoto © PHOTOAISA; El núvol rosa, Antíbol, 1916, P. Signac © VEGAP, 2011; Bacanal, 1525, Ticià, Museo del Prado, M. C. Esteban / Iberfoto, © PHOTOAISA; Autoretrat, 1912, M. Vlaminck, © VEGAP, 2011.

Apunts i viatges. Dones d'Alger al seu apartament, 1834, E. Delacroix, Musée du Louvre, © 2009 Musée du Louvre / Erich Lessing; Dues dones àrabs assegudes, 1832, E. Delacroix, Musée du Louvre, DAG RF 4185 A, recto (B), © RMN / Gérard Blot; Dona àrab asseguda sobre uns coixins, 1832, E. Delacroix, Musée du Louvre, DAG, RF 4185 C, recto (B), © RMN / Gérard Blot; Àlbum de viatge al nord d'Àfrica: interior àrab, 1832, E. Delacroix, Musée du Louvre, DAG, © RMN / Michèle Bellot;
Obra Social "la Caixa"
    Crèdits